Adverteerders en bureaus denken niet hetzelfde over wat een campagne succesvol maakt.Bureaus zoeken het meestal in de creativiteit, terwijl adverteerders vooral kijken naar zaken als doelgroepgerichtheid en consistentie met eerdere campagnes.
Wat maakt een campagne succesvol? Tien dimensies die kenmerkend zijn voor effectieve reclame. De Duitse Art Directors Club vroeg McKinsey om de belangrijkste factoren te bepalen die geslaagde reclame kenmerken. Daar rolden de volgende tien punten uit:
1 originaliteit
2 duidelijkheid
3 overtuigingskracht
4 ambachtelijke kwaliteit
5 de want-to-see-again-factor
6 relevantie
7 verschil met de concurrentie
8 consistentie met eerdere campagnes
9 geloofwaardigheid
10 activerende werking
De nummers 1 t/m 5 hebben vooral te maken met creativiteit en liggen goed bij de reclamebureaus. Ze geven aan dat die toch ergens goed voor zijn :). De nummers 6 t/m 10 zijn in trek bij de adverteerders. McKinsey adviseert in ieder geval om bij een nieuwe campagne alle tien de punten langs te gaan. Op die manier voorkom je dat een campagne naar de ene of de andere kant overhelt en wellicht te origineel of te saai wordt.
Bron: Werben & Verkaufen