Een ondernemersplan moet spannend en realistisch zijn. Maar wat moet u vooral niet doen?
1. Essentiële informatie weglaten
Het financiele plaatje is misschien koffiedik kijken, maar essentieel. Zeker voor potentiële investeerders.
2. Een ouderwetse benadering
Kom niet alleen met een plan op papier, maar gebruik ook filmpjes om het idee te presenteren.
3. (G)een slechte huisstijl
Zorg dat u een logo heeft. En dat de huisstijl terugkomt in het plan of de presentatie. Met naamsbekendheid kunt u niet vroeg genoeg beginnen.
4. Een onvolledige voorbereiding
Ken de markt, stel doelen en haal de juiste mensen in huis. Het plaatje moet compleet zijn.
5. Het idee niet goed kunnen verkopen
Het plan moet een goed toekomstbeeld neerzetten. Maar neem ook de eventuele risico’s mee. Wees realistisch, maar veelbelovend.
6. Te veel cijfertjes
De resultaten uit het marktonderzoek zijn belangrijk. Maar een eindeloze reeks getallen werkt bij veel mensen nog steeds slaapverwekkend.
7. Geen duidelijke strategie bepalen
Het idee achter uw bedrijf mag briljant zijn. Zonder uitgewerkte strategie, bent u nergens.
8. Een onervaren management team
Elke startende onderneming is een gok. Dus van ervaring moet u het meestal niet hebben. U mag daar eerlijk over zijn, maar profileer u er niet mee.
9. Een onduidelijk financieel plaatje
Een overzicht van de verwachte verkoop zegt meer dan het totaalplaatje aan netto inkomsten.
10. Een onleesbaar plan
Houd tijdens het schrijven voor ogen dat u de lezer (investeerder) moet blijven boeien. Treed niet te veel in details, houd het bij de grote lijnen.