Crowdsourcen – laat het publiek uw problemen oplossen – is een populaire marketingterm. Maar heeft u er ook iets aan? “The crowd produces mostly crap.”
De titel van deze column komt regelrecht uit de mond van de bedenker van de term crowdsourcen, Jeff Howe. Het is al weer een tijdje geleden dat ik hem hoorde spreken en toen vertelde hij over die schoenen die hij die dag droeg. “‘gecrowdsourcte schoenen’, ontworpen door een meisje van 9 jaar. Het zijn schoenen die lijken op een Volvo en het is de vraag of ze zo mooi zijn.” Hij heeft er zo zijn twijfels bij. “Het is de vraag of je dat niet gewoon aan ontwerpers moet overlaten. “ Zo stelt hij.
Dat brengt mij op de vraag of je als ondernemer je logo/ huisstijl ook kunt of moet crowdsourcen? Ik heb daar mijn twijfels over.
Crowdsourcen?
Jeff Howe is de bedenker van de term crowdsourcen. Hij stelt dat je heel goed anderen kan vragen jouw problemen op te lossen, “the crowd knows more.” Als voorbeeld noemt hij succesvolle cases van IBM, NASA en Lego. Zij vragen mensen mee te denken over technische problemen. Crowdsourcen kan heel succesvol zijn, voor sommige vraagstukken. Maar is het ook bruikbaar voor naamgeving of design?
Bij Markeys hebben we het geprobeerd. In een creativecell ontwikkelden wij namen, maar wij openden de creatie nooit helemaal. Alleen geselecteerde creatieven konden meedeken en kregen daar een vooraf afgesproken vergoeding voor. Dit valt niet volledig binnen de regels van crowdsourcen, maar werkte wel. Er zijn ook verschillende voorbeelden van sites waar je een naam door het publiek kunt laten bedenken, zoals Namethis of Wordlab. Bij deze websites vliegen de namen vaak alle kanten op en dat komt het resultaat niet ten goede.
99designs
Een goede naam en/of design is afhankelijk van visie en een goed idee. De ‘grotere gedachte’ zoals dat in de scene ook wel wordt genoemd. Dit is meteen waar het misgaat bij betrekken van publiek bij design of naamgeving, zoals ik dat heb ervaren. Op 99designs.com staan vele voorbeeld van gecrowdsourced grafisch design en ik word er niet blij van. Er zit niet een unieke gedachte bij en dat is wel waar je naar op zoek bent.
Wees niet de middelmaat!
Bij het zien van de beelden op 99design.com moest ik denken aan Logorama.com. Waar je voor 59,- dollar een generiek, nietszeggend logo kunt aanschaffen. Het heeft veel weg van het principe van stockfotografie. Je maakt een foto en laat die voor een kleine vergoeding door jan en alleman gebruiken. De gebruikers hebben hierdoor een goedkoop, maar toch enigszins professioneel beeld. Wie een logo koopt bij Logorama kan daar elke wenselijke naam onder plakken. Van ieder logo zijn een aantal verschillende varianten te koop. De maker heeft hierdoor veel producten, lage kosten per product en een grote schare kopers. Dit levert de kopende partij natuurlijk niet iets unieks op. Maar je komt er de winter wel mee door. Eenzelfde gevoel kreeg ik bij het zien van de logo’s die voortkomen uit de crowdsource. Veel van hetzelfde, generieke logo’s en middelmatige fotografie. Als opdrachtgever degradeert je jezelf hiermee tot de middelmaat.
Crowdsoursen van je design is dan ook geen goede keuze. Voor goed en onderscheidend design is een nauwe relatie (chemie) tussen klant en designer nodig. Deze chemie kan eigenlijk alleen ontstaat als je elkaar recht in de ogen kunt kijken. Of heb ik het mis en kent u wel voorbeelden van namen of design die succesvol door het publiek zijn ontwikkeld?
Alef de Jong (Koeweiden Postma)