De media staat er bol van: Kredietcrisis, recessie, angst. Negatieve berichten die inspelen op emoties en gevoelens van mensen. En wat doen veel bedrijven? Als eerste de marketingbudgetten omlaag schroeven. Jammer, want dat betekent een gemiste kans. Juist als men sterk beseft dat elke euro maar één keer uit gegeven kan worden, is het belangrijk om te weten dat investeren in marketing juist in deze tijd erg belangrijk is.
Wetenschappelijk aangetoond
Wereldwijd onderzoek over de afgelopen 90 jaar heeft aangetoond dat adverteerders die tijdens recessies hun budgetten juist opschroefden, meer substantiële groei vertoonden toen de economie weer opleefde.
Uit deze onderzoeken komen onderstaande resultaten naar voren:
- De bedrijven die hun reclame-investeringen tijdens een recessie verhoogden, waren de enige bedrijven waarvan de winst tijdens economisch herstel substantieel steeg (McKinsey)
- De voordelen van het behouden of verhogen van marketinginspanningen zijn groter dan de korte termijn voordelen van kostenbesparingen (London Business School)
- Bedrijven die hun marketingbudgetten verlaagden, zagen hun ROI met 0,8% dalen na de recessie. Degene die hun budgetten verhoogden zagen een verhoging van 4,3% (Hillier)
- De verkopen van de bedrijven die bleven adverteren tijdens de ’81/’82 recessie stegen met 256% ten opzichte van bedrijven die dit niet deden (McGraw-Hill research)
Reclame is geen adhoc gebeurtenis, maar een structurele verbinding tussen uw bedrijf, diensten en producten met uw doelgroepen. Niets meer laten horen heeft vaak een negatiever effect dan blijven communiceren. En als veel andere bedrijven niets meer doen, valt ú des te meer op. Juist in economisch mindere tijden vallen bedrijven vaak terug op oude waarden en normen, waar vertrouwen in de leverancier of partner belangrijker wordt. Niet communiceren breekt dit af. Want u kent vast wel het voorbeeld van niet meer gaan staan op beurzen, en de angst voor het negatieve rumoer wat ontstaat; “bestaan ze nog wel, gaat het daar slecht, kunnen ze het niet meer betalen?”.